Unit 3 lớp 12: The Green Movement - Reading

Bài học Unit 3 Lớp 12 mới phần Reading hướng dẫn các học tìm hiểu bài đọc về vấn đề Ô nhiễm cac-bon đen thông qua một số dạng bài tập nối bức tranh với ý nghĩa, đọc hiểu điền chủ đề đoạn văn, điền từ còn thiếu vào chỗ trống. Mời các em cùng tham khảo!

Unit 3 lớp 12: The Green Movement - Reading

 Black carbon pollution (Ô nhiễm cac-bon đen)

1. Task 1 Unit 3 lớp 12 Reading

Look at the pictures. Match the pictures with the appropriate word or phrases. (Nhìn vào những bức tranh. nối những hình ảnh với các từ hoặc cụm từ thích hợp.)

Guide to answer

1. diesel vehicle  (xe động cơ diesel)

2. melting of the Arctic (tan chảy băng ở Bắc Cực)

3. soot (bồ hóng, bụi than)

2. Task 2 Unit 3 lớp 12 Reading

Read the following article about soot pollution. Choose the appropriate heading (a-d) for each paragraph. (Đọc bài viết sau về ô nhiễm bụi than. Chọn tiêu đề thích hợp (a-d) cho mỗi đoạn.) 

a.  Soot and global warming (Bụi than và sự nóng lên toàn cầu)

b.  The effect of soot on human health (Ảnh hưởng của bụi than đến sức khoẻ con người)

c.  The origin of soot (Nguồn gốc của bụi than)

d.  Ways to reduce soot emissions (Cách để giảm lượng khí thải bụi than)

Nowadays we know a lot about the link between carbon dioxide (C02) emissions and global warming. However, we seem to be unaware of one very dangerous pollutant, soot also called black carbon.

1.________

Soot comes from the incomplete combustion or coal, oil, wood and other fuels. In other words diesel engines, vehicle exhaust pipes, farming machines, construction equipment, or simply fires in grills, fireplaces, and stoves are potential sources of soot. It appears in our daily life and can easily affect every one of us.

2._______

Soot like all black things absorbs sunlight and heats up the atmosphere. According to recent research, it is the second most damaging greenhouse gas after C02, and twice as harmful to the climate. Although black carbon remains in the atmosphere for no more than seven days it is particularly damaging to frozen areas. Soot emissions might be responsible for the quick melting of the Arctic. Controlling black carbon can help to slow down global warming.

3._______

Soot does not only have an impact on globs warming and climate change, but is also unhealthy. A soot particle is very tiny - smaller than dust and mould, and about 1/30 the width of a human hair. It can easily go into our bloodstream and lungs via the nose and throat.  As a result, breathing in the tiny particles car cause asthma attacks, heart disease, bronchitis and many other respiratory illnesses.

4._______

Large quantities of man-made soot enter the atmosphere every year. The effects are most damaging regionally, especially in South and East Asia, Latin America and parts of Africa. In developing countries, reducing soot emissions can be achieved by replacing traditional stoves with clean, alternative fuel cookers and heaters. Installation of filters to remove black carbon from diesel vehicles can also reduce soot. Changing to electric or hydrogen vehicles will also reduce the impact on the environment.

In conclusion, reducing black carbon will have immediate benefits in slowing down global warming and the melting of the Arctic snow and ice. It would also prevent many soot-related deaths and illnesses.

Guide to answer

1. c    2. a    3. b    4. d

Tạm dịch

Ngày nay chúng ta biết nhiều về sự liên quan giữa khí thải Co2 và sự nóng lên toàn cầu. Tuy nhiên, chúng  ta dường như không ý thức được một chất gây ô nhiễm rất nguy hiểm, bụi than, còn được gọi là carbon đen.

1. Nguồn gốc của bụi than.

Bụi than xuất phát từ quá trình cháy không hoàn toàn của than, dầu, gỗ và các nhiên liệu khác. Trong những nguồn khác như, động cơ diesel, ống xả xe, máy móc nông nghiệp, thiết bị xây dựng, hoặc lửa trong lò nướng, lò sưởi và bếp lò là những nguồn tiềm năng của buijt han. Nó xuất hiện trong cuộc sống hằng ngày của chúng ta và có thể dễ dàng ảnh hưởng đến tất cả chúng ta.

2. Bụi than và sự nóng lên toàn cầu

Bụi than giống như những thứ đen hấp thụ ánh sáng mặt trời và làm bầu khí quyển nóng lên. Theo nghiên cứu gần đây, đây là loại khí gây hại cho nhà kính thứ hai sau CO2, và gây hại gấp đôi cho khí quyển. Mặc dù carbon đen tồn tại trong không khí không quá 7 ngày, nhưng nó đặc biệt gây ảnh hưởng tới các vùng đóng băng. Khí thải bồ hóng có thể là nguyên nhân gây ra tan băng ở Bắc Cực. Kiểm soát carbon đen có thể giúp làm chậm sự nóng lên toàn cầu.

3. Ảnh hưởng của bụi than đến sức khỏe con người

Bụi than không chỉ có tác động đến sự nóng lên toàn cầu và thay đổi khí hậu, mà còn có hại cho sức khỏe. Một hạt bụi than rất nhỏ nhỏ hơn bụi và nấm mốc, và chỉ bằng 1/30 chiều rộng của một sợi tóc người. Nó có thể dễ dàng đi vào máu và phổi của chúng ta thông qua mũi và họng. Kết quả là , khi hít phải những hạt nhỏ có thể gây ra bệnh hen suyễn, bệnh tim, viêm phế quản và nhiều bệnh về đường hô hấp khác.

4. Cách để giảm lượng khí thải bụi than

Hằng năm, một số lượng lớn bụi than do con người tạo ra vào bầu khí quyển. Những ảnh hưởng này gây tổn hại lớn nhất đến một số khu vực, đặc biệt là Đông Nam Á, Mỹ Latin và một phần của Châu Phi. Ở các nước đang phát triển, viêc giảm lượng bụi than có thể thực hiện được bằng cách thay thế các bếp lò truyền thống bằng bếp nấu vè lò sưởi sạch. Lắp đặt các bộ lọc để loại bỏ carbon đen từ động cơ diesel cũng có thể làm giảm lượng bụi than. Thay đổi sang xe điện hoặc phương tiện hydro sẽ có thể làm giảm tác động đến môi trường.

Tóm lại, giảm carbon đen sẽ có những lợi ích ngay lập tức trong việc làm giảm sự nóng lên toàn cầu và sự tan chảy của tuyết và băng ở Bắc Cực. Nó cũng sẽ ngăn ngừa nhiều cái chết và bệnh tật liên quan đến bụi than.

3. Task 3 Unit 3 lớp 12 Reading

Work in pairs. Complete each of the following sentences with no more than five words. (Làm việc theo cặp. Hoàn thành mỗi câu sau đây với không nhiều hơn năm từ.)

Guide to answer

1. We know about carbon dioxide and its impact on global warming, but we know little about soot./don't know much about soot.  (Chúng tôi biết về carbon dioxide và tác động của nó đối với việc nóng lên toàn cầu, nhưng chúng ta biết rất ít về bụi than / không biết nhiều về bồ hóng.)

2. Soot comes from the burning of coal, oil, wood, and other fuels. (Bồ hóng đến từ việc đốt than, dầu, gỗ, và các nhiên liệu khác.)

3. Black carbon is the second most damaging greenhouse gas after carbon dioxide. (Cacbon đen là khí nhà kính gây tổn hại  thứ hai sau khi carbon dioxide.)

4. Soot particles can be easily breathed in because they are smaller than dust and mould/very tiny. (Bồ hóng có thể dễ dàng hít vào người bởi vì chúng nhỏ hơn bụi và nấm mốc / rất nhỏ.)

5. People can reduce black carbon emissions at home by using clean, alternative fuel stoves for cooking and heating. (Mọi người có thể làm giảm lượng khí thải carbon đen ở nhà bằng cách sử dụng bếp nhiên liệu  sạch thay thế để nấu ăn và sưởi ấm.)

4. Task 4 Unit 3 lớp 12 Reading

Discuss with a partner. Are soot emissions a problem in your community or in Viet Nam in general? (Thảo luận với một người bạn. Chất thải bụi than là một vấn đề trong cộng đồng của bạn hay ở Việt Nam nói chung?)

Guide to answer

Soot emissions are a problem in Viet Nam in general. Because of some reasons: (Chất thải bồ hóng là một vấn đề ở Việt Nam nói chung vì một số lí do)

- the effect of soot on the environment and human health (ảnh hưởng của bồ hóng với môi trường và sức khỏe con người)

- Soot does not only have an impact on globs warming and climate change, but is alsc unhealthy. (bồ hóng không chỉ có tác động đến sự nóng lên và thay đổi khí hậu, mà còn không tốt cho sức khỏe.)

- It can easily go into our bloodstream and lungs via the nose and throat.  As a result, breathing in the tiny particles car cause asthma attacks, heart disease, bronchitis and many other respiratory illnesses. (Nó có thể dễ dàng đi vào máu và phổi qua mũi và họng. Hậu quả là hít phải những hạt nhỏ xíu gây ra bệnh hen suyễn, bệnh tim, viêm phế quản và nhiều bệnh về đường hô hấp.)

5. Practice Task 1

Read the following text and choose the best answer for each question. (Đọc văn bản dưới đây và chọn câu trả lời cho mỗi câu hỏi.)

If you want to make your school green, think beyond your classrooms. Here are some suggestions that are all easy and simple to follow, and can make a big difference in reducing your carbon footprint and creating a sustainable community.

One of the places where both teachers and students often spend some of their time is the library. An eco-friendly reading space is likely to create a favourable impression on library users, and bring some significant educational benefits. For example, you can install energy-saving products like fans instead of air-conditioners which consume a lot of energy. You can also use biodegradable dust cloths or old T-shirts to clean the environment. In addition, to raise public awareness, allocate a clearly visible space on the noticeboard for everyday green tips like ‘Let others reuse your book’.

Sporty students may prefer to spend more time in the swimming pool than in the library.

Therefore, keeping this place safe and green v also help to raise their environmental awarem Remember that chlorinated pool water may cause red eyes and itchy skin to some people if they spend much time in the pool. An ideal alternative would be a salt-water pool, which can be naturally clean and economical. In cas< warm water is required, think of solar heating save the environment as one pool with gas or electric heater may emit tons of carbon dioxic each year.

Finally, focus on the school gym, which is perhaps the most interactive and exciting pla for all school staff. Think of installing low-flov taps and showers to save gallons of water per minute and energy-saving lights to cut the cost of electricity. Moreover, make sure that tl airflow pathways are clear and free of mould, mildew and other allergens.

1. What do you think is the best title for the text? Bạn gì cái nào là tiêu đề phù hợp nhất cho văn bản?

A. How to make your community green.

B. Ways to raise students’awareness of being environmentally friendly.

C. How to make your school more sustainable.

2. For which of these places does the writer NOT offer any green suggestions?

A. Classrooms.              B. Gymnasium.              C. Library.

3. Which energy-saving product is NOT mentioned in the text?

A. Fans.                         B. Solar heating.            C. Energy-efficient windows.

6. Practice Task 2

Find the words in the text which have the following meanings: (Tìm những từ trong bài có ý nghĩa như sau:)

1. That uses natural products and energy in a way that does not harm the environment (adj)

________________
2. The opinion or feeling that you have about something or someone because of the way they look (n)

________________
3. That can be changed naturally to substances that do not harm the environment (adj)

________________

 7. Conclusion

Kết thúc bài học Unit 3 Tiếng Anh mới Lớp 12 – Reading, các em cần ghi nhớ một số từ vựng sau và nắm được các thông tin cơ bản về sự ô nhiễm cac-bon đen, nguồn gốc và ảnh hưởng của nó đối với đời sống con người:

  • diesel vehicle  (xe động cơ diesel)
  • melting of the Arctic (tan chảy băng ở Bắc Cực)
  • soot (bồ hóng, bụi than) 
Ngày:03/08/2020 Chia sẻ bởi:

CÓ THỂ BẠN QUAN TÂM